ODPADY-2011

Napsal Truck.bloger.cz (») 6. 1. 2011 v kategorii MKD, přečteno: 1971×

V oblasti odpadového hospodářství byl rok 2010 bohatý na novinky, a vstup do roku 2011 může být pro někoho plný nečekaných překvapení. Na co se tedy zaměřit?

Zásadní změny přináší zákon č. 154/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, a který zapracovává příslušné předpisy EU. Tato novela, platná od 1. 7. 2010, upravuje pravidla pro předcházení vzniku odpadů a pro nakládání s nimi, a to s ohledem na dodržování ochrany životního prostředí, ochrany lidského zdraví a trvale udržitelného rozvoje.

Podstatné změny jsou už při vlastním definování pojmů odpadového hospodářství. Upraveny jsou oblasti působnosti zákona, dále je nově definován vedlejší produkt výroby, kdy odpad přestává být odpadem a stává se výrobkem, stejně jako jsou nově definovány jednotlivé, a to i dílčí, způsoby nakládání s odpady. Z hlediska posuzování nebezpečných vlastností odpadů se aktuálně posuzuje patnáct nebezpečných vlastností – nově byla přidána Senzibilita (H13).

Novela rovněž upravuje hierarchii způsobů nakládání s odpady, a to v posloupnosti:

  • předcházení vzniku odpadů
  • příprava k opětovnému použití
  • recyklace odpadů
  • jiné využití odpadů (např. energetické využití)
  • odstranění odpadů (skládkování)

Změny, plynoucí z tohoto zákona, se dotkly zejména firem, které provozují zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů. Tato zařízení mohou být provozována pouze na základě platného rozhodnutí příslušného krajského úřadu a musejí mít schválen provozní řád. Provozovatelé skládek musejí také nově zajistit odborné nakládání s odpady prostřednictvím odborně způsobilé osoby a zpracování odborného znaleckého posudku, který určí možné škody plynoucí z provozu skládky, jejich rozsah a výši nutných nákladů na jejich odstranění. Rovněž jsou povinni finančně zajistit první fázi provozu skládky.

Nicméně rok 2010 nepřinesl jen změny plynoucí z vlastního zákona o odpadech, ale i změny související se zákony č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování ŽP a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti ŽP, a č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Z těchto zákonů vyplývají pro původce odpadů další ohlašovací povinnosti prostřednictvím IRZ a ISPOP, které se podávají elektronicky do 31. 3. následujícího kalendářního roku.

Autorka: Mgr. Pavlína Hlavinková, Ph.D., specialistka pro životní prostředí společnosti, TÜV SÜD Czech s.r.o.

Rok 2010 byl z hlediska odpadového hospodářství ČR velmi důležitý

Ve sbírce zákonů byla publikována Euronovela zákona o odpadech, která v polovině roku vstoupila v platnost. Ministerstvo životního prostředí ČR pak následně připravilo rozšířené Teze odpadového hospodářství, které vláda schválila koncem srpna 2010.

Teze jsou výchozím rámcem pro přípravu nové odpadové legislativy, kterou budou tvořit věcný záměr zákona o odpadech a věcný záměr zákona o výrobcích s rozšířenou životností (předložení vládě se předpokládá v září 2011). Na ně pak naváže zpracování nového zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností (předložení vládě se předpokládá v září 2012). Pojďme si tedy ve stručnosti projít, co zmíněné dokumenty znamenají.

Hierarchie nakládání s odpady

Euronovela z „nadnárodního“ hlediska odvrací hrozbu žaloby u Evropského soudního dvora z důvodů neúplné transpozice směrnice o skládkách a do zákona rovněž doplňuje pravidla vyplývající z nové směrnice o odpadech. Novinkou je tzv. hierarchie nakládání s odpady. Podle ní je na prvním místě vždy prevence, teprve pak následuje příprava k opětovnému použití, recyklace, jiné využití, čímž se myslí také energetické využití odpadů při spalování. Až na samém konci této hierarchie je odstranění odpadů. Jak vyplývá z nové hierarchie, bude ze všeho nejdůležitější prevence. Do zákona se proto doplňují podmínky, při jejichž splnění bude možno odpady klasifikovat jako výrobky. Ty se pak budou moci dál využívat, aniž by tím bylo poškozeno životní prostředí nebo zdraví lidí. Konkrétní kritéria pro rozhodující materiálové toky budou postupně stanovena pro celou EU jednotně.

V oblasti prevence zákon nově stanoví, že závazná část celorepublikového plánu odpadového hospodářství bude obsahovat i konkrétní opatření pro předcházení vzniku odpadů. Takovým opatřením je například zařazování environmentálních kritérií do příslušných výzev v rámci procesu zadávání veřejných zakázek. V oblasti tzv. biologického odpadu nestanoví sice rámcová směrnice konkrétní cíle pro oddělený sběr, vybízí nicméně členské státy k jeho podpoře. Zákon proto otevírá pro obce možnost stanovit obecně závaznou vyhláškou pro své území systém nakládání s komunálními odpady, a to včetně jeho biologicky rozložitelné složky. Obec bude rovněž oprávněna stanovit systém nakládání se stavebním odpadem, vznikajícím na jejím katastrálním území.

Dva oddělené zákony

I když tzv. Euronovela zamezila žalobám u Evropského soudního dvora, je tento dokument zatím prvním malým krokem ve zlepšení celkové situace s nakládání s odpady v České republice. Vzhledem k vývoji odpadového hospodářství v ČR a jeho praktickým potřebám je totiž současný zákon značně nepřehledný a nevyhovující. Na úrovni ministra bylo rozhodnuto, že napříště bude zákon o odpadech rozdělen do dvou zákonů, a to na zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností.

Pro vytvoření dvou zákonů byly především tyto dva hlavní důvody:

  1. Nekompatibilita rámcové směrnice o odpadech se směrnicemi upravující zpětný odběr výrobků. Velmi často se od sebe liší např. definicemi jednotlivých pojmů používaných ve směrnicích, což způsobuje v praxi nemalé problémy.
  2. Směrnice týkající se výrobků jsou velmi často novelizovány. Ztěchto důvodů pak musí být novelizován celý zákon o odpadech, ačkoliv se to „odpadové části“ zákona vůbec netýká.

Před vlastní přípravou legislativního návrhu bylo rozhodnuto, že prvním krokem bude podrobnější rozpracování Tezí odpadového hospodářství ČR, kde budou zahrnuty zejména oblasti, kde je nutné dosáhnout konsensu. Proto vznikly pracovní skupiny, do nichž byli kooptováni zástupci různých organizací, MŽP počínaje přes ministerstvo financí, Svaz měst a obcí ČR, Asociaci krajů ČR, HK ČR a zástupci neziskových organizací a dalšími odborníky.

 Zdroj: BusinessInfo.cz

VytisknoutDoporučit

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Vladislav Piatek z IP 78.108.154.*** | 13.4.2011 07:22
Překvapilo mě,že odpad je vlastně definován jako výrobeksmile
Truck.bloger.cz | 21.4.2011 18:52
njnsmile

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel čtyři a devět