Práce řidičů a nákladní doprava je páteří fungující ekonomiky. Smiřte se s hustým provozem kamionů a nedělejte řidičům tahačů naschvály.Každou zimu si média s chutí smlsnou na řidičích kamionů, kteří "v kalamitě ucapli dálnici D1 na Vysočině" a podobně. Přitom se trochu zapomíná na to, že problémy kamionů často způsobují neopatrnou a bezohlednou jízdou i řidiči osobních aut. Zkuste se proto podívat na problém i z druhé stránky. Vžijte si do kůže řidiče kamionu, který dělá svou práci. Vy musíte celý den sedět u počítače, on tráví týdny na cestách po Evropě.
Nákladní auto musí logicky generovat zisk, jinak by si ho dopravce nepořizoval. Proto je pro něj efektivnější, když kamion vytěžuje a ten jezdí (i třeba poloprázdný), než aby stál a prášilo se na něj. Také průměrnou rychlostí je doprava nákladním autem velmi výhodná a v mnoha logistických ohledech převyšuje svou pohotovostí na krátkých vzdálenostech i leteckou dopravu zboží.
Zejména pro začínající řidiče je obtížné pochopit úmysly šoféra kamionu. Často totiž provádí poněkud obtížný manévr, zejména v úzkých prostorách. Řidič tahače si musí hodně najet, protože kloub soupravy je posunut dopředu a návěs se prostě zlomit nedá, takže samotný tahač musí opsat mnohem větší oblouk. Například při odbočování doprava potřebuje v úzkých křižovatkách kamion nejen celou šíři vozovky i v levém protijedoucím pruhu, ale také zpravidla i druhý pruh na silnici, kam odbočuje. Snažte se proto včas pochopit počínání řidiče tahače a reagujte podle toho. Když řidič vidí, že se do křižovatky nevejde, pustí vás.
S rozměry kamionů jsou i jiné problémy. Jak se auto mezi tahačem a návěsem láme, vznikají řidiči velké mrtvé úhly a on nemůže vidět, co se za autem děje. Ne všechny nákladní vozy mají boční a couvací kamery. Pokud tedy zaparkujete naříklad na dálničních odpočívadlech nebo čerpacích stanicích nešikovně, může se stát, že vás prostě řidič tahače nabere – nevidí vás.
Při jízdě rovně má řidič tahače celkem jasnou představu o dění kolem vozu, ale největší nebezpečí vzniká, když se pohybujete s autem (nebo motorkou) těsně pod kabinou. I když má asférická zrcátka, tento prostor lze těžko pokrýt. Předjíždějte proto tahač rychle a neloudejte se vedle něj jen o pár kilometrů za hodinu vyšší rychlostí.
Pamatujte také na to, že je kamion velmi citlivý na nárazový boční vítr. Naložené auto poryv větru neovlivní tak výrazně, ale prázdný návěs může vítr klidně i převrátit nebo odfouknout kamion do jiného jízdního pruhu.
V noci na horizontech se stává, že je řidič kamionu oslněn vašimi dálkovými světly, ačkoli vy jeho světla ještě nevidíte. Uvědomte si, že kabina tahače je o pořádný kus výše než v osobním autě, takže se snažte včas reagovat na podová světla, která má nákladní automobil na horních koncích kabiny zpravidla namontována.
Snažte se jezdit plynule a předvídatelně. Nedělejte před kamionem prudké a nečekané manévry, protože velké a těžké nákladní auto potřebuje mnohem více prostoru a nedokáže reagovat tak rychle jako malé osobní auto. Hlavně pak na silnici se sníženou adhezí je důležité brát na řidiče kamionů větší ohled. Řidič kamionu potřebuje udržovat konstantní tempo, aby jeho motor mohl pracovat nejefektivněji. Když je kvůli vám nucen prudce zpomalit, ovlivní to nejen stabilitu auta, ale bude mu trvat dlouho, než zase nabere potřebnou rychlost.
Pamatujte hlavně na to, že řidiči kamionů jezdit musí. Je to jejich práce. Nesnažte se je proto školit nebo jim vnucovat vlastní představu o pravidlech jízdy a raději se soustřeďte na to, abyste jim nepřekáželi a nedělali naschvály. Na kamionové dopravě stojí evropský průmysl a čím více budeme nesmyslnými zákony a předpisy kamiony omezovat, tím bude výsledný produkt pro zákazníka hůře dostupný a také dražší.
zdroj:autoweb.cz