I zimní nafta snadno zmrzne
Teploty hluboko pod nulou trápí řidiče všemi možnými způsoby. Tu praskne voda a neprůjezdný je třeba hlavní tah Prahou, jinde zase voda z prasklého vodovodu zmrzne a uvězní auta zaparkovaná v okolí havárie. Tyto události asi sami těžko ovlivníme, ale svůj podíl máme na situaci, kdy auto nenastartuje, protože v něm zmrzla nafta. Problém, se kterým se v tyto dny potýkají spousty řidičů. Proč k takové situaci vlastně dochází?
Začněme tím, co musí splňovat běžná zimní nafta. „Pro zimní motorovou naftu třídy F pro mírné klima platí, že musí mít nízkoteplotní vlastnost filtrovatelnost –20 °C,“ konstatuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu.
Tato nafta však snadno zmrzne i při –17 °C, a to ještě v případě, že je auto na zimu připraveno. „Před zimní sezónou by měl motorista nechat zkontrolovat palivový filtr, odstranit z něj vodu, nebo ho případně vyměnit, protože jinak jsou podmínky pro palivo výrazně zhoršené,“ doporučuje Vladimír Třebícký z SGS Ústavu paliv a maziv.
Pokud jste to neudělali, musíte si sáhnout do svědomí, i zimní nafta totiž zmrzne třeba už při – 10 °C. Na vině bude voda a špatný stav palivové soustavy. „Z motorové nafty takzvaně vypadnou parafiny, ucpe se palivový filtr a přeruší se dodávka paliva,“ popisuje následky Třebízský.
Základem je tedy v tyto dny tankovat naftu, u které nám prodejce zaručí, že nezamrzne, ani když teploty padnou hluboko pod –20 °C, tedy takzvanou arktickou naftu. Je totiž lepší natankovat o trochu dražší, nicméně spolehlivou naftu.
Pomůže petrolej nebo aditivum
Co když už však máte nádrž plnou obyčejné zimní nafty, a přesto chcete mít jistotu, že ráno nastartujete? Pomůže třeba rada našich dědů s přidáním petroleje? „Petrolej opravdu zlepšuje nízkoteplotní vlastnosti nafty, ale většina lidí k němu nemá přístup. Jako alternativu lze použítpřísady do paliva, ale je důležité je aplikovat před snížením teploty a hlavně před tankováním, protože je potřeba, aby se v nádrži rozmíchaly,“ doporučuje Třebízský.
Na řadě čerpacích stanic můžete také sehnat potřebné aditivum, ale opět platí, že je potřeba ho aplikovat do rozehřátého auta a alespoň několika kilometry jízdy palivo v nádrži částečně promíchat. Když nafta zamrzne, není jiné rady než dát auto rozehřát.
„Při pokojové teplotě bude auto rozmrzat dvě až tři hodiny. Teoreticky by se palivová soustava dala ohřívat nějakými teplovzdušnými systémy, ale tento postup bych raději přenechal odborníkovi. Mohlo by se totiž stát, že by teplomet pod kapotou mohl způsobit požár,“ varuje školitel automobilky Ford Jan Karnolt.
To by nás ztráta pár hodin času a šetření za přípravu na zimu mohlo stát celé auto.
ZDROJ:radiožurnal