Bezpečnostní přestávky-a to nejen u řidičů..

Napsal Truck.bloger.cz (») 30. 3. 2014 v kategorii MKD, přečteno: 5163×
117249.gif

Skutečnost, že každý zaměstnanec má právo na minimálně půlhodinovou přestávku na jídlo a oddech, je obecně známá. Existují ale ještě nějaké další druhy přestávek v práci, například u řidičů či jiných zaměstnanců vykonávajících náročné práce?

V předchozím článku vaší poradny o pracovní době řidiče sanitky chybí - podle mne - dost podstatné upozornění také na povinnost řidiče čerpat tzv. bezpečnostní přestávku. Pokud vím, měli by ji mít po 4,5 hodinách řízení vozidla. Je to tak?

Přestávky v práci

Ze zákona mají všichni zaměstnanci právo na přestávku v práci na jídlo a oddech v délce 30 minut, a to nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce (mladiství již po 4,5 hodinách práce). Někteří zaměstnanci vykonávající náročné práce mají však vedle těchto přestávek na jídlo a oddech nárok také na bezpečnostní přestávky.

Na rozdíl od přestávek na jídlo a oddech se ale bezpečnostní přestávky považují za výkon práce. Započítávají se proto do pracovní doby a zaměstnancům za ně náleží mzda či plat. Přestávky na jídlo a oddech se naopak za výkon práce nepovažují, a proto se o dobu těchto přestávek oddálí konec směny zaměstnance.

Pokud bezpečnostní přestávka připadne na dobu čerpání přestávky na jídlo a oddech, stále platí, že doba bezpečnostní přestávky se do pracovní doby započítá.

Příklad: Zaměstnanec s 8hodinovou směnou začínající v 8:00 má přestávku na oběd od 12:00 do 12:30 a zároveň bezpečnostní přestávku od 12:00 do 12:15. Doba od 12:00 do 12:15 je pracovní dobou a doba od 12:15 do 12:30 nikoli. Aby tedy zaměstnanec odpracoval 8 hodin, odejde z práce o 15 minut dříve, tj. v 16:15, než zaměstnanec, který bezpečnostní přestávku neměl a který tak odejde v 16:30.

Kdo má nárok na bezpečnostní přestávku?

Bezpečnostní přestávky přísluší zaměstnancům, jejichž práce má určitou zvláštní náročnost. Například zaměstnanci, kteří ke své práci musí neustále používat ochranné pracovní prostředky nebo pracují v nadměrném teple či chladu, případně pod velkou fyzickou či psychickou zátěží (kterou se ale rozumí monotónní práce či práce ve vnuceném pracovním tempu – tedy zejména u pásu, a nikoli běžný pracovní stres).

Pokud jde o řidiče, tak řidiči nákladních vozidel a autobusů mají nejdéle po 4,5 hodinách řízení nárok na bezpečnostní přestávku v délce alespoň 45 minut. Řidiči městské hromadné dopravy musí mít 30minutovou přestávku nejvýše po 4 hodinách řízení. Pro ostatní řidiče - tedy i řidiče záchranné služby - platí minimálně 30minutová bezpečnostní přestávka po nejvýše 4,5 hodinách řízení.

Shrnutí

Řidič záchranné služby má nárok na bezpečnostní přestávku dlouhou nejméně 30 minut po nejvýše 4,5 hodinách řízení. V jejím průběhu řidič nesmí vykonávat žádnou pracovní činnost (s výjimkou dozoru vozidla a jeho nákladu). Bezpečnostní přestávka se započítává do pracovní doby řidiče záchranné služby.

zdroj novinky.cz

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.

Komentáře tohoto článku jsou moderovány. Váš příspěvek se zobrazí až po schválení autorem článku.

Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel nula a sedm